Art. 1 Toepassingsgebied
1.1. Huidige algemene voorwaarden beheersen op exclusieve wijze alle overeenkomsten van Boomverzorging Günther (KBO BE
0785.783.835) met opdrachtgevers voor de uitvoering van werken aan en de bewaargeving van voertuigen.
1.2. Afwijkingen van huidige voorwaarden kunnen enkel tot stand komen op uitdrukkelijke en schriftelijke wijze.
Art. 2 Offertes
2.1. Wij zijn slechts gebonden door onze offertes als de klant ons het bestek en/of de werkopdracht ondertekend voor akkoord
teruggezonden heeft.
2.2. De offertes zijn één maand geldig. Er wordt voorbehoud gemaakt wat betreft eventuele typfouten of materiele vergissingen.
De offertes zijn gebaseerd op de thans geldende waarden van lonen en materialen. Indien deze wijzigingen ondergaan, behouden
wij ons het recht voor onze prijzen evenredig aan te passen.
2.3. De offertes omvatten enkel die prestaties en leveringen, die er uitdrukkelijk in vermeld worden, waarbij verondersteld wordt dat
zich geen andere moeilijkheden of problemen zullen voordoen, dan deze bij de aanvang meegedeeld aan ons. Bijkomende wensen
van de opdrachtgever en onvoorziene omstandigheden, bijkomende moeilijkheden, meerwerken, kortom al hetgeen niet
uitdrukkelijk vermeld is in onze bestekken en offertes, is niet in de prijs inbegrepen.
2.4. Wij behouden bovendien het recht om bepaalde opdrachten te weigeren, zonder het opgeven van de reden hiervan.
2.5. Indien er een offerte wordt gevraagd in de context van een schadegeval waarvoor u de kosten dient aan te geven bij de
verzekeraar wordt er €100 aangerekend voor de opmaak. Bij het ontstaan van een overeenkomst wordt het bedrag afgetrokken
van het factuurbedrag.
2.6. Tenzij anders overeengekomen, zijn de prijzen vermeld in offertes en prijsopgaves uitgedrukt in euro en exclusief BTW.
Art. 3 Termijnen
3.1. De termijnen zijn deze die eventueel overeengekomen zijn in de werkopdracht, het bestek of de bestelbon, onder voorbehoud
van de beschikbaarheid van onderdelen en arbeidskracht.
Art. 4 Prijs en betaling
4.1. werken die per uurloon worden aanvaard en waar geen offerte of raming voor werden opgesteld, worden aangerekend aan €
65,00 per uur/ man excl. BTW. Voor de opmaak van rapporten, verslagen en studies geldt een tarief van € 75,00 per uur excl.
BTW.
4.2. Machines, (veiligheids-) gereedschap en diverse materialen die nodig zijn voor het werk worden apart aangerekend.
4.3. Naast specifieke kosten wordt ook een bijdrage in de algemene kosten gerekend. Deze betreffen 15% van de totale factuur. Het
betreft: klein (niet) gemotoriseerd werkgereedschap (kleine accu kettingzagen, accu bladblazer, handzaagjes,…), huur,
afschrijvingen, verzekeringen, keuringen, verwarming, infrastructuur, onderhoud, meubilair, archiefbeheer, personeel,
permanente vorming voor het behoud van het European Tree Worker certificaat, jaarlijkse bijdrageplicht aan promotiefonds,
bibliotheek.
4.4. Bij werken die per uurloon worden aanvaard, en waarvan het vermoeden is dat het eindbedrag hoger zal liggen dan 1000€ kan er
een voorschot gevraagd worden. Het voorschot moet betaald zijn voor aanvang van de werken. Indien deze werken verschillende
dagen in beslag nemen hebben wij de mogelijkheid om tussentijdse facturen op te stellen. Deze dienen betaald te worden
alvorens de werken worden hervat.
4.5. Alle bijkomende werken die niet vermeld staan op de offerte of raming zullen worden aangerekend aan €65,00 per uur/man excl.
BTW.
4.6. In de mate er zogenaamde meerwerken worden uitgevoerd, wordt van rechtswege vermoed dat daartoe opdracht is gegeven.
Het vermoeden moet binnen de 48 uur worden ontkracht door de klant aan de hand van een gemotiveerd aangetekend schrijven.
Indien er geen dergelijke kennisgeving plaatsvindt, zullen de kosten voor de uitgevoerde meerwerken als aanvaard worden
beschouwd. Deze kosten zullen automatisch worden verrekend op de eerstvolgende factuur, tenzij anders schriftelijk
overeengekomen.
Art. 5 Betalingstermijn – Schadebeding
5.1. Alle betalingen dienen, behoudens andersluidende bepaling op de factuur, te worden uitgevoerd binnen een termijn van veertien
dagen na de factuurdatum.
5.2. Werken met een aannemingsbedrag dat hoger ligt dan € 1000,00 gaan gepaard met een voorafgaandelijk te betalen voorschot
van 40%.
5.3. Bij ongemotiveerde wanbetaling of ongegronde klacht op de vervaldatum van de factuur gelden volgende bepalingen::
– B2B: Vanaf de vervaldatum en zonder voorafgaande ingebrekestelling zijn intresten verschuldigd ovk. de wet
betalingsachterstand bij handelstransacties dd. 02.08.2002 met een minimum van 8%, meer een invorderingskost van €
60 en een schadevergoeding aan 10%, met een minimum van € 75,00 en een maximum van €2.500,00;
– B2C: Bij gebreke aan betaling na 14 dagen na de eerste kosteloze aanmaning, worden verwijlsintresten opeisbaar aan de
wettelijke intrestvoet, meer een schadevergoeding dewelke forfaitair wordt begroot op:
▪ € 20,00 bij een openstaand saldo tot € 150,00;
▪ € 30,00 + 10 % van het verschuldigde factuurbedrag bij een openstaand saldo tussen € 150,01 en € 500,00;
▪ €65,00 + 5% van het verschuldigde factuurbedrag, met een maximum van € 2.000,00, bij een openstaand
saldo vanaf € 500,01.
5.4. Bij gegronde schriftelijke klachten over gefactureerde diensten, waaraan niet voldaan is binnen 30 dagen na de ingebrekestelling
per aangetekend schrijven, kunnen particulieren eveneens aanspraak maken op een forfaitaire schadevergoeding begroot op:
– € 20,00 bij een openstaand saldo tot € 150,00;
– € 30,00 + 10 % van het verschuldigde factuurbedrag bij een openstaand saldo tussen € 150,01 en € 500,00;
– € 65,00 + 5% van het verschuldigde factuurbedrag, met een maximum van € 2.000,00, bij een openstaand saldo vanaf €
500,01.
Art. 6 Duur van de overeenkomst en beëindiging
6.1. Onze overeenkomsten kunnen worden aangegaan zoals beschreven in onze offertes. De overeenkomst kan ten alle tijde door ons
eenzijdig en zonder rechterlijke tussenkomst worden beëindigd ingeval de klant zich in staat van faillissement of gerechtelijk
akkoord bevindt of in geval de klant zijn facturen niet voldoet.
6.2. Te late uitvoeringen kunnen geen aanleiding geven tot schadevergoeding.
6.3. Annulatie vanuit de klant brengt een schadevergoeding van 10% van het aannemingsbedrag met zich mee.
Art. 7 Protest van facturen – Vervaltermijn
7.1. De opdrachtgever beschikt over een termijn van 8 dagen na de factuurdatum om de facturen of de onderliggende prestaties te
betwisten per aangetekend schrijven. Facturen die niet schriftelijk en binnen voormelde termijn werden geprotesteerd, gelden
onverminderd als aanvaard.
7.2. Klachten betreffende de uitgevoerde werken dienen eveneens binnen 8 dagen per aangetekend schrijven te worden gemeld.
Voornoemde termijn vangt aan op het moment van feitelijke aflevering van een zaak c.q. het moment dat een zaak door de
opdrachtgever wordt opgehaald.
Art. 8 Aansprakelijkheid
8.1. Wij zijn niet aansprakelijk behoudens in geval van opzet of grove fout. Wij zijn niet aansprakelijk voor enige directe of indirecte
schade (zoals bv. gevolgschade, gederfde winst, gemiste besparingen of schade door bedrijfsstagnatie) waarvan wij in deze
voorwaarden onze aansprakelijkheid niet uitdrukkelijk hebben bepaald.
8.2. Wij kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor beschadiging, welke dan ook, aan leidingen, putten, kabels, deksels enz. op
privé́-domein, tenzij de aanwezigheid van deze leidingen, putten, kabels, deksel enz. duidelijk en schriftelijk gemeld werden voor
aanvang van de werken.
8.3. Wij voeren overeengekomen vergunningsplichtige diensten niet uit wanneer blijkt dat de klant of opdrachtgever over geen
vergunning beschikt. Indien vlak voor of tijdens de uitvoering van de vergunningsplichtige diensten blijkt dat de vergunning
ontbreekt, onvolledig of niet correct is, kunnen de geplande werken niet doorgaan of moeten de lopende werken worden stil
gelegd. In dat geval zal de klant alle kosten die hieruit voortvloeien dragen. Het gaat hierbij o.a. om boetes, gemaakte kosten ter
voorbereiding van de werken (huur van machines, aanvragen signalisatievergunningen,…), personeelsuren die niet ingevuld
kunnen worden doordat de geplande werken niet kunnen doorgaan of worden stilgelegd, enz. … .Voor de aanvraag van een
correcte vergunning verwijzen we naar de technische dienst van uw gemeente of stad. Wij staan zelf in de voor
signalisatievergunning in geval we (een deel van) de weg moeten afsluiten om de werken te kunnen uitvoeren. Wij stellen alles in
het werk om toegang te verlenen tot de website 24 uur op 24 en 7 dagen op 7. Gelet op de technische kenmerken van het internet
en van de informaticamiddelen en gelet op de noodzaak om periodieke onderhouds-, update- of upgradewerkzaamheden uit te
voeren, kunnen wij echter geen ononderbroken toegang en dienstverlening garanderen. In geval van normaal aanvaardbare
onderbreking of verstoring van de toegang of de dienstverlening, stellen wij alles in werking om dit binnen een zo kort mogelijke
termijn te verhelpen. Dergelijke normaal aanvaardbare onderbrekingen of verstoringen zijn eigen aan de dienstverlening via
internet en kunnen niet beschouwd worden als tekortkomingen.
Art. 9 Exoneratiebeding
9.1. Onze aansprakelijkheid uit hoofde van prestaties wordt geplafonneerd tot de het factuurbedrag in hoofdsom dat correspondeert
met de betreffende werken.
Art. 10 Imprevisie – Overmacht
Indien het ons door overmacht onmogelijk wordt gemaakt om onze verbintenissen na te komen, kunnen wij de verplichting
tijdelijk opschorten of ontheven.
Art. 11 Intellectuele eigendomsrechten
11.1 Onze website, logo’s, teksten, foto’s, namen en in het algemeen al onze communicatie zijn beschermd door intellectuele
eigendomsrechten die hetzij bij ons, hetzij bij onze toeleveranciers of andere rechthebbenden liggen.
11.2 Het is verboden gebruik te maken van en/of wijzigingen aan te brengen in de intellectuele eigendomsrechten zoals beschreven in
dit artikel. Zo kan de klant bijvoorbeeld onze tekeningen, foto’s, namen, teksten, logo’s kleurencombinatie, etc. … niet kopiëren
of reproduceren zonder onze voorafgaande en uitdrukkelijke schriftelijke toestemming.
Art. 12 Forumbeding – Toepasselijk recht
Elke betwisting betreffende de herstellingen of leveringen valt uitsluitend onder de bevoegdheid van de rechtbanken van het
ambtsgebied van de maatschappelijke zetel van de firma. Deze geschillen worden uitsluitend beheerst door het Belgisch recht.
Boomverzorging Günther uit Diksmuide kan bomen snoeien, (ver)planten en onderzoeken. Bovendien kunnen wij hout hakselen en met onze AirSpade of plofmachine de wortels van bomen onderhouden.
Ma – za: 07.00 u. – 19.00 u.